Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat kinderen niet in restaurants thuishoren. Kinderen kunnen zich echter prima redden, zelfs in een omgeving waar veel mensen zijn en waar ze zich stijlvol, rustig en niet schreeuwend moeten gedragen. Naar een restaurant gaan is geen routine voor volwassenen, laat staan voor kinderen.
Het managen van het soms onvoorspelbare gedrag van kinderen kan een bovenmenselijke taak zijn. Iedereen kent zijn kind het beste en moet kritisch zijn op zijn gedrag. Sommige kinderen zijn rustig, andere zijn uitdagend en assertief. Een andere kwestie is of het kind gewend is aan een vreemde omgeving en vreemde mensen. Als een kind in een restaurant wil lunchen of dineren, kan hij of zij dat al makkelijk aan vanaf een jaar of zes. Ze wachten tot het menu wordt gebracht, drinken wat, bestellen hun eten en wachten weer. Veel restaurants houden hier rekening mee en voorzien hun kleine gasten van kindermaaltijden, kinderstoelen en soms zelfs speelplaatsen. Ze moeten ook gewend zijn aan dergelijke bezoeken aan het restaurant en kunnen de wachttijden voor het eten dienovereenkomstig aanpassen en soep bestellen om dit ongemakkelijk lange wachten te verkorten.
In alle situaties moet men erop vertrouwen dat kinderen zich zullen vervelen. Kleurpotloden, schriften, kleurboeken, kindertijdschriften, boeken en klein speelgoed moeten beschikbaar zijn.
Een groot probleem is het eten; kinderen houden misschien niet van het soort eten dat ze thuis eten. Als ze op een punt komen dat ze niet willen eten, is het niet nodig om ze te dwingen om te eten. Het kan een goed idee zijn om thuis te oefenen voordat je naar een restaurant gaat. Laat je kind de rol van de klant spelen en jij de rol van de ober.